Wednesday, November 08, 2006


Då var det dags. Som jag lovade i mitt skrivande i förrgår så skulle jag lämna en utformlig redogörelse om chokladprovningen. Jag är ingen chokladmännsika, men om ni har smakat på dessa sorter innan så vet ni iaf om jag tycker om dem eller inte :) (så ni vet vad ni kan bjuda på)

Hela chokladprovningen började med en aptitretare på 99% kakao. Mmm...eller inte..hela munnen bara torkade igen..

Sen började kalaset.

Vi fick reda på att vit choklad var en stor sockerbomb.

Men den första, vita chokladen, heter Villárs och kommer ifrån Schweiz.
Den luktade vanilj och sött.
Smaken var och väldigt söt och påminde mycket om Magnum vit-glassen. Den var relativt sträv i munnen också.
Jag tyckte denna var god.
I affären kostar den ca 20-25:-

Den andra vita chokladen heter Galler och kommer ifrån Belgien.
Luktade inte alls lika starkt men ändå en doft av vanilj.
Denna choklad var lenare i munnen och var heller inte lika söt..
Den var också godare än den andra.
Kostar minst 45:- i affär.

Sedan gick vi vidare på två mjölkchokladsorter.

Den första heter Klaus och kommer ifrån Schweiz.
Den består av 30% kakao.
Doften var ganska stark men smaken stark och halvsöt.
Jag tyckte även denna var god, dock ganska stark eftersmak.
Kostar ca 45:- i affär.

Den andra heter Scharffen Berger och kommer ifrån Amerika.
Denna består av 41% kakao.'
Doften var ganska svag och även smaken var ganska mild, nästan lite söt. Den var sträv i munnen.
Denna gillade jag också.
Kostar 59:- i affär.

Nu vart det bara mörk choklad för hela slanten. Jag som verkligen älskar mörk choklad *inte* Amanda älskar mörk choklad och är väl rätt glad då hon får behålla den för sig själv jämt :)

Den första vi smakade på utav den mörka var Galler från Belgien.
Den består av 60% kakao.
Doften var både stark men ändå svag.
Den var len i munnen och började med att vara svag i smaken men övergick till stark.
Den var halvgod tyckte jag.
Kostnad 45:-

Sen provade vi Michel Cluiezl från Frankrike.
Även denna 60% kakao.
Luktade inte särskilt mycke.
Len i munnen men hade en grymt stark eftersmak.¨
Denna tycke jag inte alls om.
Kostnad 45:-

Sen provade ännu en Scharffen Berger.
Denna var 70% kakao.
Doften var stark och svag.
Len i munnen. Stark smak och en syrlig eftersmak.
Denna gick inte alls hem hos mig då jag skyndade mig att dricka vatten.
Kostnad 59:-

Gick vidare på en sort som heter Sarotti från Tyskland.
72% kakao.
Svag doft.
Stark smak med en äcklig eftersmak.
Alltså, inget för mig.
kostnad 17-25:-

Vi det här lagret var jag lite svettig och yr av all mörk choklad, då jag inte är van vid mörk. Jag började helt enkelt må illa och nu har vi alltså bara kommit halvvägs och de andra hade ganska kul åt mig :)

Men iaf, vi gick på nästa sort som heter Dofin Chokolad från Belgien.
70% kakao.
Stark i doften.
Ganska stark i smaken, men rätt len i munnen.
I rätt mängd så var den hyfsat god.
ca 36:- i affär.

Nästa sort kommer ifrån Frankrike och heter Valiona.
71 % kakao.
Ganska stark i doften.
Halvstark i smaken och syrlig.
Riktigt äcklig.
45:- kostar den.

Tysk choklad igen som heter Hachez.
77% kakao.
Stark doft.
Stark smak med brännande eftersmak.
Absolut inget för mig.
Kostar 30:-

Jag kan säga att nu mår jag riktigt pyton och det är fortfarande 5 sorter kvar.

Ännu en från Tyskland vid namn Heilemann.
77% kakao.
Svag doft.
Ganska stark och sträv.
Inget för mig.
Kostar 30:-

Michel Cluizel var nästa och kommer ifrån Frankrike.
85% kakao.
Väldigt stark både i lukt och smak.
Usch vad äcklig och nu mår jag pyton alltså.
Kostar 45:- i affär.

Sen fick vi smaka på en sort som heter Tnnitarzo som kommer ifrån Ecuador.
70% kakao.
Svag doft.
Stark och sträv i smaken.
Tyckte jag inte om.
60:- i affär.

Sedan fick vi en som heter Forastero från Indonesien.
Också 70%.
Stark doft.
Halvstark i smaken.
Denna var okej men inte mer.
60:- kostar den.

Den sista som är värd att skriva om heter Krillo och kommer ifrån Venezuela.
Även denna 70%.
Luktade stark-söt.
Var ganska stark och len i munnen.
Var ganska god.
60:- i affär.

Sen fick vi även annat lite smått o gott som tryffel å så men inget spec egentligen. Jag mår fortfarande lite illa av all choklad men det får man väl räkna med. Har varit en trevlig dag och jag tänkte skriva mer om konsulentsamlingen när allt är klart.

Ha det bäst!

//J

0 Comments:

Post a Comment

<< Home